10, juny 2016 10:52
Veure com i on es produeixen els aliments que ens arriben a taula, saber com treballen els pagesos,
descobrir els productes de temporada, visitar hortes, vinyes, oliveres, granges, ramats, productors de
mel o de sidra… Aquest és l’esperit de la primera edició de Benvinguts a pagès, un cap de setmana de
portes obertes a unes 150 explotacions agràries i ramaderes arreu de Catalunya, amb la complicitat
d’uns 200 restaurants i uns 250 allotjaments, que també participen a la campanya i que oferiran el
menú Benvinguts a pagès, amb producte de proximitat, i paquets especials d’allotjament de cap de
setmana.
Pla de l’Estany
A data de finals de maig, al Pla de l’Estany s’han adherit les explotacions Celler Reig‐Aulet Baronia de
Vilademuls i Mas Auró; el restaurant Can Roca i l’allotjament Càmping La Vall de Campmajor.
Benvinguts a pagès és una aposta decidida pel producte de proximitat, per posar en valor el món
rural, pel turisme d’interior i pel potencial de la gastronomia catalana. Una oportunitat per veure on
neix allò que mengem. A la majoria de comarques també es programen activitats complementàries,
majoritàriament de caràcter lúdic i cultural.
Liderat per la Fundació Alícia, amb la col∙laboració del Departament d’Empresa i Coneixement, a
través de l’Agència Catalana de Turisme, i del departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i
Alimentació, Benvinguts a pagès s’emmarca dins els actes de la designació de Catalunya com a Regió
Europea de la Gastronomia 2016 i de l’Any temàtic promocional dedicat a la gastronomia i
l’enoturisme, que tenen com a objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent
singular del territori i com a base d'una cuina que aporta un accent particular a la cultura. L’objectiu
és posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística
enogastronòmica.
Un cap de setmana a mida i diferent per a tots els gustos
Benvinguts a pagès és una experiència turística diferent que permet que cadascú organitzi el seu cap
de setmana a mida en qualsevol punt de la geografia catalana. A través del web
www.benvingutsapages.cat, els visitants poden consultar les explotacions, restaurants i allotjaments
que participen en la iniciativa, i triar quines cases de pagès volen visitar, quantes nits volen passar
fora, on es volen allotjar i on volen reservar el seu menú especial de producte de proximitat. El web
s’actualitza de forma permanent per incloure informació i fitxes de les explotacions i establiments
que confirmen la seva participació al Benvinguts a pagès i que es preveu que, en total, siguin gairebé
600.
Benvinguts a pagès s’adreça a qualsevol tipus de públic: famílies, foodies (al web les explotacions
estan classificades per comarques, però també per productes), grups d’amics, col∙lectius diversos…
Les explotacions faran visites gratuïtes el dissabte de 10 del matí a 7 de la tarda i el diumenge de 10
del matí a 3 de la tarda. Divendres i diumenge a la tarda diverses explotacions també faran visites
gratuïtes per a grups que hagin fet reserva prèvia contactant directament amb la casa.
Les visites duraran aproximadament una mitja hora i no caldrà reservar amb antelació l’horari
d’arribada (tot i que es recomana fer‐ho si es tracta de grups molt nombrosos). La majoria de cases,
després de la visita, oferiran un petit tast amb els productes que es facin a la masia o explotació i, a
més, tindran una zona de venda per als visitants que vulguin comprar aquell producte directament
en origen, de la mà dels seus productors.
Cada explotació participant comptarà amb elements de senyalització per situar en zones
estratègiques i per facilitar al màxim l’arribada dels visitants a la casa. I a través del web també es
podrà consultar la localització i les coordenades.
Els organitzadors han reiterat la seva voluntat que Benvinguts a pagès debuti amb èxit i que es
consolidi en el programa d’esdeveniments anuals a Catalunya. Un dels valors específics d’aquest
projecte és que suma paisatge, gastronomia, producte i experiència i que la seva àmplia oferta
geogràfica, amb presència a totes les comarques, permet arribar a tot tipus de públic: tant aquells
qui busquin una escapada diferent i original a l’altra punta de Catalunya, com aquells qui prefereixin
una activitat a prop de casa seva.
Un projecte amb i per al territori
Benvinguts a pagès s’ha convertit en realitat gràcies a la confiança que li han dipositat
administracions però també el sector primari i el de serveis, que s’han abocat en la participació i
preparació de la iniciativa. Unes 500 explotacions, restaurants i allotjaments, un delegat a cada
comarca per coordinar el procés, treball conjunt i transversal entre diferents departaments de la
Generalitat de Catalunya, la Fundació Alícia, els diferents patronats de turisme de les Diputacions i
els Consells Comarcals. Benvinguts s’ha definit ja com un “projecte de país”, que ha estat pensat amb
i per al territori, per desestacionalitzar i redistribuir el flux turístic i per dotar de nova oferta totes les
comarques catalanes.
Els darrers mesos, des de l’organització s’ha treballat en la preparació i coordinació del Benvinguts i
també molt especialment en la formació i el treball conjunt de totes les explotacions i establiments
que hi participen, per aconseguir una oferta de qualitat, preparada i que satisfaci les expectatives
dels visitants. En definitiva, Benvinguts a pagès és una proposta lúdica i turística a l'entorn del
producte i l'àmbit rural. Un projecte del territori i per al territori.
Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia 2016
La cuina catalana s'ha convertit en un model gastronòmic a seguir. El món culinari ha girat la mirada
cap als nostres fogons. Així ho acredita el guardó que ha rebut Catalunya com a Regió Europea de la
Gastronomia 2016. La distinció vol destacar les diferents cultures alimentàries europees, estendre
l'educació per a una alimentació saludable i sostenible, fomentar la innovació gastronòmica i
contribuir a una millor qualitat de vida de les persones.
Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016, en el qual s’emmarca Benvinguts a pagès, té com a
objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a
base d'una cuina que aporta un accent particular a la cultura; posicionar Catalunya pels seus
productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.