20, octubre 2016 13:28

El Consell Comarcal impulsarà la creació de la marca del Pla de l’Estany amb l’objectiu d’augmentar la promoció econòmica, turística, gastronòmica i cultural de la comarca. Per tirar endavant aquest projecte, el Consell Comarcal ha firmat un conveni de col·laboració amb la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) perquè aquesta institució elabori un estudi que permeti definir i desenvolupar el concepte de la nova marca del Pla de l’Estany. La realització d’aquest projecte tindrà un cost total de 10.169,49 euros. La nova marca territorial s’associarà als valors i als atributs de la comarca i servirà per millorar el posicionament del Pla de l’Estany definint de forma clara la seva identitat i singularitat. El procés de concepció de marca, a més, s’emmarcarà en un pla de desenvolupament comarcal.

 

La iniciativa anirà molt més enllà de la creació d’un logotip o un eslògan exclusivament turístic. El projecte vol millorar la posició competitiva del Pla de l’Estany i alhora exalçar el sentiment de pertinença entre els seus habitants. Per això, la iniciativa impulsarà un procés de participació ciutadana que comptarà amb una àmplia representació del territori. D’aquesta manera, els veïns i veïnes del Pla de l’Estany tindran la capacitat de decidir i no només d’opinar en aquest procés. El president del Consell Comarcal del Pla de l’Estany, Jordi Xargay, i el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, han firmat avui el conveni de col·laboració que permetrà la definició i el disseny de la marca del Pla de l’Estany.

 

Xargay ha explicat que la firma d’aquest conveni s’emmarca en la voluntat del Consell Comarcal de fer una clara aposta per la promoció econòmica i el turisme del Pla de l’Estany. “El Pla de l’Estany és una comarca petita rodejada de comarques grans com la Garrotxa o l’Alt Empordà però amb un gran potencial turístic, paisatgístic, històric i gastronòmic. Per això, hem considerat necessària la recerca d’una eina per treure el cap i aconseguir que molta més gent descobreixi els petits racons de la comarca.”

 

La consellera comarcal de Promoció Econòmica i Turisme, Joana Vilà, ha afegit que la creació de la marca del Pla de l’Estany ajudarà a crear una identitat “que servirà per mostrar tota la qualitat que podem aportar.” “El Pla de l’Estany és una comarca ben situada i ben comunicada. Aquesta iniciativa ens permetrà posicionar la comarca i ressaltar-ne els atractius.”

 

Per la seva banda, el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, ha valorat de forma positiva la firma d’aquest conveni amb el qual, segons ha explicat, s’assoleixen dues de les missions de la universitat. Per una banda, la transferència de coneixement i, per l’altra, l’ajuda a desenvolupar el territori.

 

El procés

L’equip científic de la UVic-UCC, coordinat i dirigit pel professor i investigador Jordi de San Eugenio, ja ha començat a treballar en la definició de la marca del Pla de l’Estany. L’estudi es dividirà en dues fases: en la primera, els investigadors recolliran dades que els permetran fer una diagnosi i, en la segona, definiran les accions vinculades a la concreció d’una estratègia de marca. Està previst que la nova marca del Pla de l’Estany sigui una realitat a finals del 2017.  En aquest sentit, el membre de l’equip investigador i vicedegà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Xavier Ginesta, ha explicat els detalls del procés que se seguirà en els pròxims mesos per crear la marca del Pla de l’Estany. “Escoltarem el territori i pararem l’orella. Això ens permetrà entendre els tangibles i intangibles de la comarca. La nova marca vol ajudar a construir la identitat de la comarca a partir d’entendre les seves especificitats. La marca, a més, serà una eina de governança i treball de la comunitat que permetrà fer una planificació estratègica de la comarca”, ha assegurat.  

 

Expertesa en marques territorials

La UVic-UCC compta amb el grup de recerca en Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori (TRACTE), amb el qual col·labora Jordi de San Eugenio. El grup l’integren investigadors de diverses disciplines centrades en l’estudi de la relació entre societat, entorn i comunicació. L’expertesa del grup TRACTE en l’àmbit del branding territorial l’ha dut a desenvolupar, en els darrers anys, les marques de ciutats com Vic, Figueres o el Vendrell, i de territoris com l’Empordà.