07, gener 2015 11:49

Aquest dimecres, dia 7 de gener, comença a tot Catalunya la campanya de rebaixes d’hivern. La realització de rebaixes és una decisió del comerciant i també ho és la seva durada, que ha de ser com a mínim d’una setmana i com a màxim de dos mesos perquè no poden anar més enllà del divendres dia 6 de març.

L’àrea de Consum del Consell Comarcal del Pla de l’Estany recorda que es consideren rebaixes les vendes que tradicionalment es duen a terme al sector de tèxtil, la sabateria i els complements, entre altres sectors, amb la finalitat de donar sortida als articles que resten a l'establiment un cop transcorreguda la temporada. Per contra, no es poden considerar rebaixes les modalitats de vendes a preus inferiors als habituals com són la venda en liquidació (venda a preus inferiors per tancament o canvi d'orientació del negoci), venda de saldos (venda d'articles passats de moda o deteriorats) o les ofertes (preu més baix a fi de promoure un producte). En conseqüència cal aclarir que les rebaixes són només de preu, no de prestacions al consumidor. L'incompliment dels següents punts pot donar lloc a una possible denúncia davant l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Consell Comarcal:

. El preu habitual ha de constar al costat del preu rebaixat o bé s’ha d’indicar el percentatge de reducció.

. És prohibida la venda sota el nom de rebaixes d'articles deteriorats o adquirits especialment per a aquesta finalitat.

. S'ha de tenir una quantitat o estoc suficient de productes rebaixats, que ha de ser proporcionada en relació amb la durada de la venda anunciada i amb la importància de la publicitat.

Tampoc està permesa la reducció de les prestacions al consumidor pel que fa a les condicions o formes de pagament. És a dir, si un establiment anuncia l'admissió de targetes de crèdit, no podrà negar-se a acceptar-les durant el període de rebaixes. D'altra banda, els establiments que estan obligats a tenir fulls oficials de reclamacions han de facilitar-los al client que els sol•liciti en temporada de rebaixes, com en qualsevol altra època de l'any.

En relació amb aquesta campanya de rebaixes, l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Consell Comarcal del Pla de l’Estany recomana als consumidors seguir els següents consells:

- Fer una llista dels productes que interessen, d’acord amb el pressupost disponible.

- Comparar preus. El preu rebaixat ha de constar sempre al costat del preu habitual, tant a l’aparador com a l’interior de l’establiment. Es pot substituir aquesta informació pel percentatge de reducció de preus en cada bé o servei.

- Examinar el producte, que ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que té a preu no rebaixat, sense defectes.

- Diferenciar les vendes en rebaixes d’altres tipus de vendes a preus inferiors als habituals com les vendes en liquidació, les vendes en saldos, i les ofertes. Els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta.

- Comprovar si l’establiment admet habitualment les targetes de crèdit com a manera de pagament. També ha d’admetre aquest sistema en període de rebaixes.

- Llegir detingudament les etiquetes, les instruccions d’ús i les característiques del producte. Els productes han d’estar etiquetats en català i/o castellà.

- Demanar i conservar el tiquet de compra o la factura ja que és la garantia. També cal conservar els catàlegs comercials i la publicitat del producte juntament amb les seves característiques. Si es detecten defectes en el producte, cal dirigir-se a l’establiment on s’ha adquirit i adjuntar el tiquet o factura de compra.

- Demanar el comerciant la possibilitat de canviar el producte. L’establiment no té l’obligació de canviar un producte en perfecte estat, excepte que així ho anunciï. - Tots els comerços han de disposar de Fulls Oficials de Reclamació/Denúncia.

- És una garantia comprar en un comerç que estigui adherit a una Junta Arbitral de Consum. Banyoles, 7 de gener de 2015